Silvesternacht

Bij de Staatsoper Hamburg regisseerde Mart de wereldpremière van ‘Silvesternacht’, een compositie van Johannes Harneit naar een libretto van Lis Arends.

 

‘Silvesternacht’ is gebaseerd op een kortverhaal van de Duitse dichter E.T.A. Hoffmann. Na een onverwachte ontmoeting met zijn ex-geliefde tuimelt het hoofdpersonage Enthus door een koortsachtige nieuwjaarsnacht. Droom en realiteit lopen door elkaar in een faustiaanse trip met dubbelgangers, gestolen spiegelbeelden en tijdreizen. In de opera stabile, de kleine zaal van de Staatsoper, kwam het verhaal tot leven in een hallucinante en eclectische regie.

 

Het Duitse operadebuut van Mart werd lovend ontvangen door de pers. Het Hamburger Abendblatt kopte met: “Muziektheater vol afgronden” en schreef: “Een geslaagde, hoog-dramatische avond, die vaak met zeer spaarzame middelen een enorm effect bereikt. (…) ‘Silvesternacht’ is vermakelijk muziektheater van de beste kwaliteit dat aan het denken zet en alle fronten recht doet aan de wereld van ETA Hoffmann.”

© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke
© Niklas Marc Heinecke

„Musiktheater voller Abgründe“

Hamburger Abendblatt

„Verrücktes neues Jahr!“

Concerti

„Zwischen Realität und Illusion“

Neue Musik Zeitung

„Mart van Berckels Inszenierung zeichnete sich aus durch eine lockere Personenregie“

Kultur Im Netz

Podcast Interview: „Mart van Berckel über Silvesternacht“

Staatsoper Hamburg